Vigyázzunk az önálló gondolatokkal rendelkező autókkal!
A mesterséges intelligenciával működő önjáró járművek számára nem valószínű, hogy ugyanazok a prioritások, mint az emberi tulajdonosaiknak. Az előrejelzéseknek, miszerint a mesterséges intelligenciával működő autonóm autók biztonságosabb és harmonikusabb világot teremtenek, lehet, hogy nincsen alapjuk: az új technológia az emberekétől különböző ösztönzőkre fog reagálni, és ez nem feltétlenül vezet jobb eredményre.
- Nem lehet pontosan megjósolni, hogy milyenek lesznek az utcák, ha az autonóm járművek veszik birtokba őket, de számos kutató játékelmélet-alapú szimulációkat vagy valós kísérleteket alkalmazott, hogy megpróbálják ezt kidolgozni. Például Xiang Ji 2018-as kísérletében (North China Electric Power University) úgy véli, hogy a vezető nélküli járművek csökkentik a forgalmi torlódásokat: mivel állandóan kommunikálnak egymással, az autók tudni fogják, mikor kell alternatív útvonalat választani. Egy másik tanulmány, amelyet az Illinois Egyetem által vezetett kutatócsoport végzett, azzal érvelt, hogy az autonóm járművek, amelyek képesek optimalizálni sebességüket, véget vetnének az irritáló stop-and-go hullámoknak.
- Egy másik érv az autonóm járművek mellett, hogy csökkentik a parkolóhelyek szükségességét: ha az egyik utas kiszáll, már vehetik is fel a következőt. Ez azonban más problémákat is okozhat, mint ahogy Adam Millennium-Ball a Kaliforniai Egyetemen bemutatta: az autonóm járművek viselkedését valószínűleg gazdasági szempontok vezérelnék, a költségek alapján döntenének, hogy továbbmenjenek vagy leparkoljanak. Képzeljünk el egy autonóm járművet, amely egy személy tulajdona, nem pedig egy taxi flottáé. Ez az autó képes lenne elkerülni a magas díjakat, ha egy kevésbé zsúfolt területre megy a városközponton kívül, hogy megvárja a tulajdonosát, vagy csak egy ideig állna egy parkolóhelyen, amíg nem kell fizetni, aztán máshol várakozna. Mindez drasztikusan megnövelné az üres autók közlekedését. Az ilyen járművek gazdaságossági szempontból dönthetnek úgy is, hogy parkolás helyett közlekedve várják meg a gazdájukat.
- A legjobb módja annak, hogy kihasználhassuk az önmeghajtó képességeket, ha az ember nagyobb ellenőrzést tart fenn – például azáltal, hogy autonómia csak a közönséges kisteherautók és buszok számára engedélyezett a kijelölt sávokban, – ez az a koncepció, amelyet Peter Calthrope városi tervező támogat – mint autonóm gyors tranzitot. Ez biztosítaná, hogy az önjáró járművek soha ne keringjenek utas nélkül, és nagymértékben növelné a tömegközlekedés hatékonyságát a kereslethez való illeszkedéssel. Mindemellett a legjobb lenne, ha nem engednénk, hogy a mesterséges intelligencia túlságosan kreatív legyen.
Forrás: Bloomberg