Vigyázzunk az önjáró autókkal: figyelnek minket
Az autonóm járművek nem csak arra használnak kamerákat, hogy segítsék önmaguk irányítását. A továbbfejlesztés érdekében rögzítenek és tárolnak is képeket mindenről, ami körülveszi őket – ami azt jelenti, hogy ha a látóterében tartózkodik, önt is lencsevégre kaphatják.
- Ez egy komoly kérdés, amivel az adatvédelmi szakértők most kezdtek el foglalkozni. Nem világos, hogy ki láthatná ezeket a képeket – és a járművön kívül összegyűjtött adatok felhasználhatóságára vonatkozó konkrét szabályok nélkül, veszélybe kerülhet a járókelők adatvédelme.
- Az autonóm járművek egy sor potenciális adatvédelmi kérdést vetnek fel az autótulajdonosok számára: az autó navigációjának tudnia kell, hogy hol tartózkodik a tulajdonos; ahhoz, hogy telefonálni tudjon az autóban, szinkronizálnia kell a telefonja kontaktjait az autóval; Az Apple CarPlay vagy a Google Android Auto használatakor előfordulhat, hogy az autó adatait harmadik féltől származó alkalmazásszolgáltatóknak adja ki.
- 2014-ben 20 autógyártó önkéntes alapon aláírta az autóipari adatvédelmi alapelveket, melyben a 2017-es modellekre vonatkozóan megállapodtak abban, hogy engedélyt kérnek az mielőtt érzékeny információkat használnak vagy osztanak meg, és hogy korlátozzák a kormányzattal megosztott információkat. Ezen elvek egyike sem szabályozza a járművön kívül eső személyekről gyűjtött adatokat. Ha az autonóm járműveken lévő kamerák rendszeresen rögzítik a környezet, akkor sokkal többet oszthatnak meg, mint gondolnánk.
- Az Axios munkatársai fél tucat autógyártót és AV tech céget kérdeztek meg arról, hogy mennyi ideig őrzik meg a kamera felvételeket, hogyan tárolják és milyen hozzáféréssel rendelkeznek. Akik válaszoltak, biztosították, hogy nagyon komolyan veszik a magán információkat, de nem szolgáltak semmilyen konkrét előírással a járókelők adatvédelméről.
- Az emberek nem várhatják el a nyilvános helyeken az adatvédelmet, de van néhány kapcsolódó precedens a korlátozásra: egyes államokban tiltják a zárt láncú televíziós kamerákkal készített videofelvételt, és minden államban ki kell írni egy figyelmeztetést, ha biztonsági kamerák működnek az adott helyen; a Google StreetView alkalmazásában csak elmosódva jelenhetnek meg arcok és rendszámtáblák; a drónok is aggodalomra adnak okot, de az iparág azt állítja, hogy vannak módok a személyes adatok gyűjtésének és megőrzésének korlátozására.
- A helyzet eltérhet az autonóm járművek esetében, amelyek hatalmas tárolt adatbázisokra támaszkodnak az autó algoritmusainak kezeléséhez.
- Egy-egy környék széleskörű, ismétlődő térképezése szükséges a technológia fejlesztéséhez.
- A biztonságosabb rendszerek megtervezéséhez fontos lehet, hogy egy gyalogos arcát tisztán „lássa” az autó, hogy tudja, figyel-e a forgalomra.
- Az adatvédelmi szakértők szerint csak a biztonsági szempontból kritikus adatokat lehet megőrizni, más érzékeny információkat nem, és most el kell kezdeni az első lépéseket.
Forrás: Axios