Visszahívták a Waymo AV-kat
A Google által támogatott, sofőr nélküli taxitársaság, a Waymo visszahívta a teljes flottájában jelen lévő szoftvereket egy szokatlan decemberi baleset után. Két járművének is sikerült ugyanannak a teherautónak ütköznie, pár perc különbséggel, különböző helyeken. Bár a körülmények nem olyan rosszak, mint amilyennek hangzanak, és a Waymo felelősségteljesen kezelte az incidenst, a hír nem is érkezhetne rosszabbkor az egyre jobban vizsgált autonóm járműipar számára.
A Waymo kedden a blogján bejelentette, hogy önkéntesen visszahívta járműveit az arizonai Phoenixben 2023. december 11-én történt incidensekre válaszul. A vállalat szerint az egyik járműve egy vontatónak ütközött, amely szabálytalanul húzott egy pickupot, amely orral hátrafelé nézett, és a középső kanyarodó sávon és a normál forgalmi sávon keresztbe ferdén állt. A Waymo AV félreértelmezte az összekapcsolt járművek haladási irányát, és nekiütközött a pickupnak, kisebb sérüléseket szenvedve, a vontató állítólag elhagyta a helyszínt.
Komikus időzítéssel egy második Waymo is találkozott pár perccel később a vontatóval. Waymo szerint a második AV „ugyanazzal a teherautóval ütközött, miközben ugyanilyen módon vontatták”. A cég azt állítja, hogy egyik AV-ban sem tartózkodtak, az érintett járművek csak kisebb károkat szenvedtek, és személyi sérülés nem történt. Hozzáteszi, hogy még aznap értesítette a Phoenix-i Rendőrséget és az Arizonai Közbiztonsági Hivatalt, majd december 15-én az NHTSA-t (Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal). A Waymo azóta kiadott egy visszahívási frissítést, hogy kezelje a baleseteket okozó forgatókönyvet, és a teljes flottáján működik a szoftver január 12. óta.
A vállalat átláthatósága és reagálása ellentétben áll azzal, ahogyan a Cruise és a Tesla kezelte a hasonló automatizált vezetési baleseteket. A Cruise kezdetben visszatartott bizonyítékokat, miután az egyik járműve elsodort egy gyalogost az úton, ami a cég vezető nélküli működési engedélyének visszavonásához vezetett. A Tesla eközben széleskörű visszahívási frissítést adott ki, miután éveken át küzdött az NHTSA-val a nem elég szigorú sofőrfigyelés miatt, amely szerepet játszott az Autopilottal vagy Full Self-Drivinggal működő Teslák és az álló sürgősségi járművek közötti 11 balesetben. Természetesen továbbra sem jó, hogy a Waymo volt a felelős a balesetekért, még akkor sem, ha a felelősség vitathatatlanul megoszlik.
De ez az incidens ismét megerősíti, hogy a gyakorlatban mennyivel nehezebb elérni a járművek autonómiáját, mint papíron, és megmutatja, miért fokozódnak gyorsan a technológia hiányosságaira adott reakciók. Az amerikai közvélemény egyre szkeptikusabb az állítólagos önvezető technológiával, különösen a Teslával szemben, miközben a helyi lakosság az AV-tesztek fő központjában, San Fransisco-ban szabotálja a vezető nélküli autókat. Az eddigi legszélsőségesebb incidens szombaton történt, amikor a helyiek felgyújtottak egy Waymo-t.
Bármilyen csekélyek is voltak a Waymo Phoenix-i hibái, nem megfelelő időben érkeznek az iparág számára.
Forrás: thedrive.com