Vizsgálják a Teslát, mert autóik többször is baleseti mentést végző járműnek ütköztek

Szövetségi biztonsági felügyelők vizsgálnak 11 olyan balesetet, amelyben Autopilot-ot vagy más önvezető rendszert használó Teslák korábbi balesetekhez kiérkező mentő járműveknek ütköztek.

A Nemzeti Közúti Közlekedési Biztonsági Hivatal (NHTSA) közlése szerint ezek a balesetek összesen 17 sérüléssel és egy halálesettel jártak. A szóban forgó Teslák mindegyikében működött az önvezető Autopilot funkció vagy a forgalomtudatos sebességtartó automatika, amikor közeledtek a balesetekhez – közölte az NHTSA.

A vizsgált balesetek 2018. január 22. és 2021. július 10. között kilenc különböző államban történtek. Többnyire éjszaka zajlottak, és a helyszíneken mindegyik esetben voltak olyan jelzések, mint az elsősegélynyújtó járművek lámpái, fáklyák, világító nyíl tábla és közúti terelőkúpok.

A Tesla Autopilot funkciójának biztonságosságát korábban is megkérdőjelezték már. A Nemzeti Közlekedési Biztonsági Testület, egy külön ügynökség, amely repülőgép-szerencsétlenségeket és más halálos baleseteket is vizsgál, az Autopilot-ot részben hibásnak találta egy 2018-ban történt végzetes floridai balesetben, amelyben egy Tesla-sofőr meghalt.

A houstoni külvárosi rendőrség elmondása szerint az év elején történt Tesla baleset során – amelyben két ember meghalt – senki sem tartózkodott a vezetőülésben. Ezt a vádat a Tesla tagadta. Lars Moravy, a Tesla járműmérnöki alelnöke azonban áprilisban megerősítette a befektetőknek írt megjegyzéseiben, hogy a Tesla adaptív sebességtartó automatika be volt kapcsolva, és 50 km/h-ra gyorsult az autó ütközés előtt.

A Tesla törekszik arra, hogy teljes önvezető technológiát kínáljon vezetőinek. De bár azt állítja, hogy az adatok azt mutatják, hogy az Autopilot-ot használó autók kevesebb balesetet szenvednek kilométerenként, mint a sofőrök által vezetett autók, figyelmeztet azonban arra, hogy „a jelenlegi Autopilot-szolgáltatások aktív vezetői felügyeletet igényelnek, és nem teszik önállóvá a járművet”.

A biztonsági ügynökség elmondta, hogy vizsgálata lehetőséget biztosít „bizonyos Tesla-balesetek okainak megértésére,” beleértve „azokat a technológiákat és módszereket, amelyeket az Autopilot használata közben a járművezető vezetési elkötelezettségének figyelemmel kísérésére, segítésére és kikényszerítésére használnak”. Ezenkívül megvizsgálja a balesetekhez hozzájáruló egyéb tényezőket is.

„Az NHTSA emlékezteti a nyilvánosságot, hogy ma egyetlen kereskedelmi forgalomban kapható gépjármű sem képes önmagát vezetni” – áll az ügynökség közleményében. „Minden rendelkezésre álló járművet mindenkor emberi vezetőnek kell irányítania, és minden állami törvény szerint az emberi járművezetők felelősek járműveik üzemeltetéséért. Bizonyos fejlett vezetési segédfunkciók elősegíthetik a biztonságot azáltal, hogy segítik a járművezetőket a balesetek elkerülésében és az előforduló balesetek súlyosságának enyhítésében, de mint a gépjárművek minden technológiája és berendezése esetében, a járművezetőknek ezeket is helyesen és felelősségteljesen kell használniuk. ”

A jelenlegi vizsgálat a 2014 és 2021 közötti Y, X, S és 3-as Tesla Modelleket érinti.

Gordon Johnson elemző, és a Tesla kritikusa az ügyfeleknek írt megjegyzésében azt írta, hogy a probléma nem csak az Autopilot-felhasználókat érinti, hanem más, nem Tesla-sofőrökre is, akiket a szolgáltatást használó Teslák veszélyeztetnek. A Teslát használók elfogadják az Autopilot-tal járó kockázatokat, de a többi közlekedő számára is veszélyt jelenthetnek.

Az olyan önvezető funkciók, mint a Tesla Autopilot-ja és a szélesebb körben jellemző adaptív sebességtartó automatika számos autógyártó járművében elérhető. Kifejezetten hasznosak is, amikor lelassítják az autót, ha az előtte haladó lassul, mondta Sam Abuelsamid, az önvezető járművek szakértője és a Guidehouse Insights fő elemzője. De ezeket a járműveket úgy tervezték, hogy figyelmen kívül hagyják az álló tárgyakat, ha 65 km/h-nál nagyobb sebességgel haladnak, így nem fékeznek, amikor felüljárókhoz vagy más álló tárgyakhoz közelednek az út szélén. Szerencsére ezen automatikus fékezéssel rendelkező járművek többsége megáll az álló tárgyaknál, amikor épp lassabban halad – mondta Abuelsamid.

Az igazi probléma szerinte az, hogy sokkal több Tesla-tulajdonos feltételezi, hogy autója valóban képes saját magát vezetni, mint más automatikus fékezéssel és egyéb biztonsági funkciókkal rendelkező autók vezetői. És azokat a jelzések, amelyeket a sofőr látna, amikor közeledik egy baleseti helyszínhez, például az útjelző lámpák vagy a villogó fények, az emberek sokkal inkább képesek értelmezni, mint az automata vezető rendszerek.

„Amikor működik – és a legtöbb esetben igen – akkor nagyon jó lehet” – mondta Abuelsamid a Tesla Autopilot funkciójáról. „De könnyen összezavarható olyan dolgokkal, amelyekkel az embereknek nem lenne gondjuk. A gépi észlelés nem olyan alkalmazkodóképes, mint az emberek. És a probléma az, hogy időnként minden gép követ el ostoba hibákat.”

Forrás: CNN Business

https://edition.cnn.com/2021/08/16/business/tesla-autopilot-federal-safety-probe/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936