Washington állam 2030-ra betiltja a benzinüzemű autókat – elsőként az Egyesült Államokban

Washingtoni állam törvényhozása elfogadta a „Tiszta autók 2030” című törvénytervezetet, amely azt tűzte ki célul, hogy a 2030-ra az összes könnyű haszongépjárműve elektromos legyen. A törvénytervezetet egy a közműveket szabályozó nagyobb csomag részeként fogadta el, hogy felkészítse az államot a teljesen elektromos szállításra.
Ezzel a törvényjavaslattal Washington az első olyan amerikai állam, amely törvénybe foglalta (nem végrehajtási utasításba) a benzinüzemű autók tilalmát. Kalifornia és Massachusetts is tervezi a benzinnel működő autók betiltását 2035-re.

A törvényjavaslat mindkét törvényhozási házon keresztülment, a szenátusban 25–23, a házban pedig 54–43 szavazattal és Jay Inslee kormányzó asztalára került aláírásra. Washington törvényjavaslata kifejezetten a 2030-as vagy annál későbbi évszámú nem elektromos járművek eladásának, vásárlásának vagy nyilvántartásba vételének tilalmát célozza. Így még az államon kívül vásárolt és Washingtonba importált autókra is vonatkozna.
Az autóknak nem kell akkumulátoros járműveknek lenniük, bármilyen elektromos meghajtásúak lehetnek. Így az üzemanyagcellás járművek is megfelelnek az üzemanyagcellához csatlakoztatott villanymotorral, nem pedig akkumulátorral. A törvényjavaslatot azonban inkább célok meghatározásának, nem pedig szigorú szabályozásnak szánják. Tehát biztosan lesznek még változások, amikor Washington állam módosítja a végrehajtását.
A törvényjavaslat magában foglal egy záradékot, amely csak akkor lép hatályba, ha az államban a járművek 75% -át fedezi az úthasználat / megtett járműmérföldek díja, ahol az adókat annak alapján állapítják meg, hogy hány mérföldet tettek meg egy járművel (esetleg egy nagyobb járművekre vonatkozó szorzóval). Maga a törvényjavaslat erről nem rendelkezik, bár Washington államban külön erőfeszítéseket tesznek az úthasználati díj alkalmazására.
Az úthasználati díjak felváltanák vagy kiegészítenék a benzin adót az utakért fizetendő bevételek növelése érdekében. Az elképzelés az, hogy az úthasználati díjak alkalmazása igazságosabb módja a közlekedési projektekhez felhasználható források előteremtésének, mint a benzin adó.

Jelenleg sok állam aggódik a benzin adóból származó jövedelem kiesése miatt, mivel egyre több elektromos jármű jelenik meg az utakon. Sok állam, köztük Washington is bevezetett pénzbüntetéseket az elektromos járművek számára (amit a fosszilis iparág támogat) azzal az indoklással, hogy az elektromos autók is felelősek a közutak állapotának romlásáért.

A közutak finanszírozásának túl nagymértékű támaszkodása a benzin adó bevételekre egyelőre nem egy sürgősen megoldandó kérdés, de ahogy egyre több lesz az elektromos jármű, ezt a problémát is meg kell oldani. Sokan az úthasználat/megtett km alapján kiszabott adókra való áttérés mellett érvelnek. Ez megkülönböztetné az úthasználat és a levegőszennyezés kérdését, amelyhez szintén büntetést lehet kapcsolni.

Washington az új törvényjavaslattal megelőzi Kaliforniát a kérdés szabályozásában. Míg Kalifornia mindig is vezető szerepet töltött be a környezetvédelmi előírások terén, Washington most megelőzi az elektromos járművekkel kapcsolatban.

Kalifornia sok szempontból az EV-k otthona az Egyesült Államokban, az állam adja az országos EV-értékesítés felét, és a világ legnagyobb EV-vállalatának ad otthont, sok más autógyártóval együtt, akik technológiai irodákat hoznak létre a San Francisco-öböl térségében. Ők adják Kalifornia technológiai hátterét elektromos és autonóm járműprogramjaikkal.

Kalifornia közlekedési szabályozásával is élen jár az államok között, több más állam, köztük Washington is a kaliforniai szabályokat követi. Most viszont Washington úgy látja, hogy 5 évvel hamarabb leállítja a benzinüzemű járművek gyártását, mint Kalifornia. Az európai kormányok is hasonló határidőt tűztek ki, és az autógyártók is akkortájt tervezik az eladások leállítását.

Forrás: Electrek

https://electrek.co/2021/04/15/washington-state-bans-gas-cars-by-2030-the-earliest-in-the-us/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936