Wellness négy keréken – a jövő járművei már vezetőik egészségéről is gondoskodnak
Az autók nagyon veszélyesek lehetnek az utasokra – évente több mint 1 millió ember hal meg autóbalesetben világszerte. További 20-50 millió ember számol be évente nem halálos balesettel összefüggő sérülésekről. Ezek komor statisztikák.
De ennek nem kell így lennie. Míg sokan reméljük, hogy idővel az önvezető autók fokozatosan csökkentik az évről évre előforduló balesetek számát, az autógyártók arra törekednek, hogy sokkal hamarabb eredményeket érjenek el.
Az autógyártók, köztük a Mazda és a Toyota, az autók új generációját építik, amelyek számos érzékelővel vannak felszerelve – a kormányra szerelt EKG-érzékelőktől a fülbe helyezett érzékelőkig, amelyek képesek érzékelni, ha a vezetők nem alkalmasak a vezetésre.
Ez magában foglalja a hirtelen megbetegedéseket, például szívrohamot, epilepsziás rohamot, hányingert, vagy akár ittas vezetést. Az emberi hiba az összes autóbaleset több mint 90 százalékáért felelős, és a multimodális érzékelők (például az említett optikai érzékelők és fiziológiai monitorok) autókban történő bevezetése csökkentheti a vezetők és az úton lévők baleseti kockázatát.
2023-ban az autók új generációja már nemcsak biztonságban tarthatja utasait, hanem vezetés közben is megőrzi egészségüket.
2023-ban továbbra is növekvő metszéspontot fogunk látni a wellness, a mobilitás és a mesterséges intelligencia – különösen a multimodális érzékelők fejlődése között, amelyek nyomon követik és pozitívan befolyásolják a járművezetők (fizikai, érzelmi és mentális). egészségét és jólétét.
Vegyük az Audi „Urbansphere” koncepcióját, amelyet az év elején mutattak be.
A jármű stresszérzékelő programokat tartalmaz majd, amelyek olyan technológiákat foglalnak magukban, mint az arcszkennerek és a hangelemző megfigyelőrendszerek (melyek mindegyike mesterséges intelligenciával működik), hogy felmérjék, hogyan érzik magukat a vezetők a volán mögött egy adott pillanatban. Ezeket a valós idejű adatokat azután arra használják fel, hogy személyre szabott relaxációs ajánlásokat kínáljanak a járművezetőknek, amelyek magukban foglalhatják az irányított meditációt is.
Hasonló technológiai alkalmazásokat látunk más autóipari vezetőknél is, mint például a Hyundai. A cég „Smart Cabin” érzékelőkkel van felszerelve, amelyek rögzíthetik a vezető életjeleit, és az összegyűjtött adatok alapján beállíthatják az autóban a körülményeket. Például, ha az autóban lévő CO2 szintet túl magasnak vagy veszélyesnek érzékeli, akkor az autó letekerheti az ablakokat, vagy aktiválhatja a külső keringető üzemmódot a légkondicionáló rendszerben. Ez a vállalatok folyamatos fejlesztéseinek az eredménye, köztük a Mercedesé, amelynek például az Energizing Coach programja speciális wellness-beavatkozásokat javasol a sofőr megfigyelt stresszszintje alapján.
Mivel idén világszerte több mint 65 millió járművet értékesítettek, rengeteg adattal alátámasztott lehetőség kínálkozik arra, hogy biztonságban és egészségben tartsák az autóvezetőket az utakon.
A felelősségteljes sofőrök törekednek arra, hogy megfelelően vigyázzanak járműveikre, és ez nagyon helyes. A rendszeres karbantartás, mosás és beállítások megóvják az autó egészségét. De 2023-ban a járműveink is gondoskodni fognak rólunk. Az autóiparba ömlő pénz, a növekvő multimodális AI-technológiák és az öngondoskodás előtérbe kerülésével az autó valóban a wellness területévé válik.
Forrás: Wired
https://www.wired.com/story/wellness-cars-driving-transportation/