A biztosítók csoportja szerint szükség van az olyan rendszerek szabályozására, mint a Tesla Autopilot és a GM Super Cruise
Az amerikai Insurance Institute for Highway Safety biztosítói szövetség felhívja a figyelmet arra, hogy szükség van a részben automatizált vezetést segítő rendszerek, mint a Tesla Autopilot és a GM Super Cruise biztonsági szabályozására.
Az autó biztosítási iparág által alapított szervezet a vezetők éberségének és vezetésre irányuló figyelmének fokozott ellenőrzését javasolta, valamint az automata rendszerek korlátozását azokra az utakra, amelyekre azt tervezték. Figyelmeztettek arra, hogy ha túl sok feladatot átvesznek a rendszerek a vezetőktől, az csökkenti a figyelmet és balesetveszélyt okoz.
Az IIHS elnöke, David Harkey elmondta, hogy szervezetének ajánlásait a részben önvezető vezetési rendszerek közelmúltbeli növekedése motiválja. A szövetségi kormány inkább arra koncentrált, hogy kitalálja, hogyan lehetne szabályozni a teljesen automatizált járműveket, amelyek nem igényelnek emberi vezetőt, mielőtt a tömegpiacra kerülnének.
A részben automatizált járművek már az utakon vannak. A Tesla 2015-ben jelentette meg az Autopilot-ot, a GM két évvel később jelent meg Super Cruise technológiájával. Azóta sok más autógyártó is megjelentette hasonló rendszerét.
Harkey szervezete megosztotta javaslatait a National Highway Traffic Safety Administration-nel, remélve, hogy azok a jövőbeni szabályozás alapját képezik majd. Az NHTSA kiadott egy nyilatkozatot arról, hogy áttekinti majd az IIHS beszámolóját és javasolni fogja az automata rendszerek fejlesztőinek, hogy építsenek be megfelelő vezető-jármű interakciós stratégiákat a rendszerekbe. Azonban az NHTS nem határozta meg, hogy milyen stratégiák legyenek azok.
Az IIHS javaslatai között szerepel a vezető vezetésre való odafigyelésének ellenőrzése különböző mérések kombinálásával, köztük a szemmozgás, a pislogás, a fej dőlésének, a kormány mozgatásának és a figyelmeztetésekre való válaszadás gyorsaságának figyelésével. Ugyanis szerintük egyfajta mérés nem elegendő a vezető odafigyelésének mérésére. A Tesla és a GM rendszere is csak egyfajta mérést alkalmaz. A kormány mozgatása történhet odafigyelés nélkül is, a szemmozgás pontos figyeléséhez meg egyénileg kell kalibrálni a rendszert.
A szervezet idézett egy kutatást, mely szerint a vezetők még akkor is okoztak ütközést, amikor az útra néztek, és a kezük a kormányon volt. Más kutatások azt jelezték, hogy a vezetők túlságosan bíznak az automata technológiákban.
Az IIHS ugyancsak ajánlotta az automata sávváltási funkció tiltását, mivel szerintük az növeli a kockázatot, mert a vezető kevésbé vonódik be a vezetési feladatba.
Emellett azt javasolták, hogy a vezető csak akkor tudja aktiválni a részben önvezető rendszert, amikor olyan úton halad, amelyre a rendszert tervezték. Ez megoldható a GPS és más térkép technológiák felhasználásával.
A GM például meghatározott autópályákra korlátozza a Super Cruise használatát. A Tesla azonban csak tájékoztat arról, hogy az Autopilot csak autópályákra illetve korlátozott megközelítésű utakra lett tervezve, és a vezetőknek nem kéne városi utcákon, felújítás alatt álló utakon vagy kerékpárosok illetve gyalogosok által használt környékeken használnia. De a vezetők bármilyen úton haladva be tudják kapcsolni a rendszert.
Forrás: CNN
https://edition.cnn.com/2020/03/12/tech/tesla-autopilot-gm-super-cruise-safety/