A robotaxik állítólag biztonságosabbá teszik az utakat, de mit mondanak az adatok?
A technológiai befektetők növekvő közössége az automatizált vezetést az utazás elkerülhetetlen jövőjének tekinti, mivel az előnyök jóval meghaladják a hátrányokat.
Jelenleg évente több mint 40 ezer ember hal meg autóbalesetben, és az emberek felelősek a halálesetek 100%-áért. Ezzel szemben az automatizált rendszereknek nem terelődik el a figyelmük, nem vezetnek ittasan, és nem alszanak el a volánnál.
Miután San Francisco az Egyesült Államok legliberálisabb városává vált a robotaxi engedélyezést illetően, biztonsági aggályok arra kényszerítették a Kaliforniai Gépjárművek Minisztériumát, hogy kivizsgáljon több közlekedési eseményt, beleértve a General Motors (GM) Cruise flottájának baleseteit is.
A San Francisco-i fejlemények felvetik a kérdést: valójában mennyivel biztonságosabbak a robotaxik?
Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági szervezete (NHTSA) legalább két éve próbálja megtalálni a választ erre a kérdésre, amikor elkezdte közzétenni az automatizált vezetési rendszereket érintő balesetekről szóló adatokat.
Az Alphabet’s autonóm autó gyártó cég 2023 júliusáig 150 járműbalesettel vezetett az élen, ezt követi a Transdev Alternative Services 92 és a Cruise 78 járműbalesettel.
A bejelentett ütközések többségében az önvezető járművek az úton lévő többi járműnek ütköztek, de a balesetek többsége nem okozott sérülést.
A San Francisco Chronicle jelentése szerint a Cruise különösen San Franciscóban került a mikroszkóp alá – amely Austin és Phoenix mellett egyike annak a három városnak, ahol a flotta működik –, miután járművei a Waymo-val együtt korlátlan engedélyt kaptak a városban való terjeszkedésre.
Azóta egy Cruise jármű utassal hátulról ütközött egy tűzoltóautóval egy kereszteződésben, miután nem adott elsőbbséget és a Cruise robotaxik egy csoportja hatalmas péntek esti forgalmi dugót okozott a városban rossz mobiltelefon-szolgáltatás miatt, mivel a közelben tartott zenei fesztivál egy csomó meghibásodást okozott ugyanabban a kereszteződésben.
A kaliforniai DMV azt kérte, hogy a Cruise csökkentse 50%-kal vezető nélküli flottáját San Franciscóban, miközben kivizsgálja a járművel kapcsolatos „legutóbbi eseményeket”.
Forrás: thestreet.com