A Toyota hordozható hidrogénpatronjai a hosszadalmas elektromos autótöltés végét jelenthetik

A Toyota egy sor fenntartható fejlesztést mutat be a Japan Mobility Bizweeken a hónap végén – beleértve a hordozható hidrogénpatronok jövőjéről szóló elképzelését, amely „cserélhető” energiát biztosíthat a következő generációs hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművekhez (FCEV).

Eredetileg a Toyota mobilitástechnológiai leányvállalata, a Woven (korábban Woven Planet) projektje volt, a csapat még 2022-ben elkészítette a hidrogénpatron működőképes prototípusát, de azóta továbbfejlesztette az ötletet.

A legújabb patronok könnyebbek és egyszerűbben szállíthatók, a Toyota állítása szerint a jelenlegi iterációt azon tapasztalatok alapján fejlesztették ki, amelyeket a vállalat az üzemanyagcellás elektromos járműveiben használt hidrogéntartályok méretének és tömegének csökkentésében szerzett.

A koncepció olyan hidrogénpatronokat foglal magában, amelyek elég kompaktak és könnyűek ahhoz, hogy kézben vihetők legyenek, és az egyik modell túlméretezett AA elemnek tűnő csomagként viseli őket a hátán egy speciális kialakítású hátizsákban.

Leegyszerűsítve, a patronok lehetővé teszik az üzemanyagcellás elektromos járművek vezetői számára, hogy kicseréljék az energiaforrásukat, amikor a hidrogénszint alacsony, ahelyett, hogy egy benzinkúton kellene tankolniuk, mint ahogyan azt általában egy fosszilis tüzelőanyaggal működő autóval tennék.

A Toyota azonban úgy véli, hogy ezeket az újratölthető és megújuló patronokat számos helyzetben fel lehetne használni, például üzemanyagcellában elektromos áram előállítására az otthon energiaellátására, vagy akár hidrogén biztosítására a főzéshez.

Valójában a Toyota és a Rinnai Corporation egy olyan tűzhelyet állít ki a Japan Mobility Bizweeken, amely pontosan ezt teszi. Hasonlóképpen, vészhelyzetekben a hidrogénpatront ki lehet venni az autóból, és például áramkimaradás esetén bármely megfelelő eszköz táplálására használható.

Bár egyelőre csak koncepció, a Toyota úgy érzi, hogy ezek a könnyű, hordozható kazetták megfizethetőbb és kényelmesebb módot teremthetnek a hidrogén szállítására az emberek lakó- és munkahelyére anélkül, hogy hatalmas csőhálózatot kellene lefektetni.

Az akkumulátortechnológia fejlődésével a hidrogénüzemanyagcellás személygépkocsik következő generációja, mint például a Renault legújabb Emblème koncepciója, sokkal nagyobb energiasűrűségű akkumulátorcsomagokkal büszkélkedhet, így a sokkal kisebb hidrogéntartályok erejét kihasználva segítheti a nulla károsanyag-kibocsátású járműveket a hosszabb utak megtételében hosszan tartó töltési leállások nélkül.

A Toyota hordozható hidrogénpatronokkal kapcsolatos elképzelése számos jármű és mindennapi tárgy meghajtására képes, a kisebb kapacitású motorkerékpároktól az autókig, sőt háztartási gépekig.

A cég koncepciója szerint a friss hidrogénpatronokat az élelmiszerekkel és egyéb cikkekkel együtt ki lehetne szállíttatni, az elhasznált patronokat pedig visszavinni és újratölteni. Ennek eredményeként a Toyota azt állítja, hogy jelenleg keresi a különböző területeken működő cégek és startupok technológiáival és ötleteivel való együttműködést, beleértve a szolgáltatásnyújtást, valamint a patronokat használó eszközök fejlesztését és értékesítését.

Bár sokat vitatott az autóiparban, a hidrogén rugalmas üzemanyagforrás, amely képes üzemanyagcellákban villamos energiát termelni vagy tüzelőanyagként használható.

Használat közben semmiféle CO2-t nem bocsát ki (a víz az egyetlen melléktermék), és hozzájárulhat a nettó nulla célkitűzés eléréséhez, ha megújuló energiaforrások, például szél és napenergia felhasználásával állítják elő.

Az elektromos járművek iránti globális kereslet csökkenésével úgy tűnik, hogy a hidrogén újra napirendre kerül, és a Hyundai, a BMW és a Honda is keresik a technológia kereskedelmi életképessé tételének lehetőségeit.

Forrás: techradar.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936