Vezető nélküli robotaxi szolgáltatás indul Kínában

A világ már évek óta közelít a teljesen autonóm autók felé, Kína most egy lépéssel közelebb került a célhoz.

Csütörtökön az AutoX, egy az Alibaba által támogatott startup bejelentette, hogy teljesen vezető nélküli robotaxit vezet be Shenzhen városában. A vállalat szerint ők az elsők Kínában ezen a területen, ami fontos mérföldkövet jelent az iparágban.

Korábban az ország közútjain autonóm transzfert működtető cégeket szigorúan korlátozták, biztonsági vezető nélkül nem közlekedhettek.

Ez a program most más. Shenzhenben az AutoX teljesen biztonsági vezető vagy távoli operátor nélkül működteti 25 autóból álló helyi flottáját – közölte. A kormány nem korlátozza az AutoX működési helyét a városban, bár a vállalat a belvárosra összpontosít.

A cég megjelentetett egy videót, amelyben a kisteherautójuk – egy Fiat Chrysler Pacifica – önállóan közlekedik a belvárosban, felvesz és letesz utasokat. Azt is bemutatják, ahogy az autó teherautók körül navigál, elhalad gyalogosok előtt és kanyarodik.

„Ez egy valóra vált álom” – mondta Jianxiong Xiao, az AutoX vezérigazgatója egy interjúban. „Hosszú évekig tartó kemény munka után végre eljutottunk ahhoz a ponthoz, hogy a technológia már eléggé kiforrott, hogy biztosak legyünk önmagunkban, és valóban biztonsági vezető nélkül közlekedjünk.”

Xiao elmondta, hogy a cég meggyőzte a szabályalkotókat azzal, hogy javított a szoftverén és a hardverén. „Minden nap több mint száz járművünk közlekedik az utcán Kínában és gyűjti az adatokat,” mondta. „A mesterséges intelligencia szoftverünk sokat javult.”

„Technikai szempontból az autó készen áll,” mondta Xiao. „A járműtechnológia alapvető ahhoz, hogy elérjük a vezető nélküli közlekedést.”

Az AutoX-et 2016-ban alapította Xiao, a Princeton volt adjunktusa, aki még mindig szereti, ha X professzornak hívják. A shenzhen-i székhelyű vállalat arra összpontosít, hogy az önvezető autókba beépülő technológiát előállítsa, és a nagy autógyártókkal, például a Fiat Chryslerrel együttműködve kifejlessze és elindítsa robotaxijait.

Az új kezdeményezés még próba fázisban van, így nem nyitott a nyilvánosság számára. Ez valószínűleg egyhamar nem változik meg, Xiao szerint, aki azt mondta, hogy reméli, hogy az elkövetkező két-három évben engedélyt szerez a program törzsutasokra való kiterjesztésére.

Noha az AutoX Kínában előnyt szerzett, nem ez az első alkalom, hogy teljesen vezető nélküli transzferek kerülnek a közutakra. Idén nyáron a vállalat jóváhagyást kapott arra, hogy teljesen önvezető teszteket végezzen a közutakon a kaliforniai San Jose egyes részein, és ezzel újabb akadályokat számoljon fel az egyik legfontosabb piacán.

Októberben az Alphabet Waymo egy lépéssel előrébb lépett, bejelentve, hogy megnyitja sofőr nélküli szállítási szolgáltatását az arizonai Phoenix lakossága számára.

A verseny Kínán belül is fokozódik. A közelmúltban a kínai vállalatok egyre több hétköznapi ember számára teszik lehetővé, hogy megtapasztalja, milyen érzés egy önvezető autóban utazni.

Idén a koronavírus járvány kiemelte az érintkezés nélküli szolgáltatások iránti szükségletet, ami Xiao szerint arra indította a kormányt, hogy gyorsabban haladjon az autonóm technológia terén.

Júniusban a Didi, Kína legnagyobb ride-hailing szolgáltatásokat nyújtó cége Sanghaj kijelölt területén kezdett ingyenes utazásokat kínálni autonóm járműveivel. A közelmúltban a kínai Baidu technológiai óriás is bejelentette, hogy bárki kipróbálhatja robotaxi szolgáltatását Peking egyes kerületeiben. Mindkét program biztonsági vezetővel működik.

Az AutoX-nek már több mint száz robotaxija van Kína öt városában, köztük Shanghaiban és Wuhanban. Tervei szerint jövőre ennek megduplázását tervezi, több mint 10 helyi várost érve el. Az még a helyi döntéshozókon múlik, hogy az új helyszíneken biztonsági vezetővel vagy anélkül fognak ezek működni, mondta Xiao. Shanghaiban az AutoX járművei elérhetők a nyilvánosság számára, a kínai térképes alkalmazáson, az Alibaba Autonavi appján keresztül.

A startup legújabb engedélyét Shenzhen városában egy hat hónapos teszt fázis után kapta meg. Xiao szerint a vállalat eddigi tapasztalatai között szerepel, hogy hogyan lehet jobban alkalmazkodni a forgalmi viszonyokhoz az egyes helyeken. Például Shenzhenben az autósoknak kiemelten kell figyelniük a kerékpárokon és robogókon közlekedőkre, és a sofőrök közismerten agresszívabban vezetnek, mint az Egyesült Államokban – mondta.

„A közlekedési helyzetek sokkal nagyobb kihívást jelentenek,” tette hozzá. „A mesterséges intelligencia rendszerünkkel sokat kell dolgoznunk, hogy adaptáljuk a kínai vezetési stílushoz.”

A McKinsey tanácsadó cég cikke szerint Kína, amely a világ legnagyobb autóiparának ad otthont, valamikor a világ legnagyobb piacává válhat az automatizált járművek számára. Úgy tervezi, hogy az ország 2040-re akár 1.1 billió dolláros bevételt is generálhat az autonóm mobilitási szolgáltatásokból.

Az iparág azonban még mindig hosszú út előtt áll. Xiao becslései szerint még öt évbe telhet, amíg a vezető nélküli taxik Kínában elterjedtté válnak.

Forrás: CNN

https://edition.cnn.com/2020/12/03/tech/autox-robotaxi-china-intl-hnk/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936