• Jármű-kommunikációs munkacsoport

Dr. Bokor László, a Jármű-kommunikációs munkacsoport vezetője

2004-ben szerezte mérnök-informatikusi diplomáját a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának Műszaki Informatika Szakán. A BME Informatikai Tudományok Doktori Iskolájában 2014-ben doktorált. A Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék Mobil Kommunikáció és Kvantumtechnológiák Laboratóriumának és a Mobil Innovációs Központnak a tagjaival számos hazai és európai uniós projekt munkájában vett részt, előbb kutatóként, majd hazai kapcsolattartóként és munkacsomag vezetőként. A BME-n egyetemi docensként tanít, a tanszéken működő jármű-kommunikáció kutatócsoportot vezeti, a Mobilitás Platformban a hálózatba kapcsolt járművekkel foglalkozó munkacsoportot irányítja.

Beszélő utak, kommunikáló járművek  

Egy-két éven belül a gyorsforgalmi utak szolgáltatásainak része lesz a valós idejű forgalmi, és útviszonyokra, potenciális veszélyhelyzetekre vonatkozó tájékoztatás. Ehhez kiépül az infrastruktúra, és a járműveket is ellátják majd a megfelelő fedélzeti eszközökkel. Az egymással kapcsolatban álló járművek a jelenleginél magasabb szintű közlekedésbiztonságot tesznek majd lehetővé és segítik az önvezető megoldások fejlődését is – mondta el kérdésünkre Dr. Bokor László, a Mobilitás Platform Jármű-kommunikációs Munkacsoportjának vezetője.

A kereskedelemben már jelenleg is kaphatók a vezetőt segítő különféle asszisztens-megoldások, amelyek számos részlet-tevékenységet átvállalnak a gépkocsivezetőtől és megkönnyítik a feladatát. Ezek az eszközök alapvetően szenzorok, szenzor-rendszerek adatain alapulnak, amelyek az emberi észlelést segítik, teszik teljesebbé – például rossz látási viszonyok között -, és a vezetőt tájékoztatják. Ez a járművön belüli kommunikációval valósul meg. A szakemberek azonban azon dolgoznak, hogy megvalósuljon és elterjedjen a járművek közötti, gyors és közvetlen információs kapcsolat is. A jármű és jármű, a jármű és az infrastruktúra közötti kommunikáció új, magasabb szintre emeli az érzékelést, az egyes járművek érzékeléseit megosztva kooperatív tudatosságot hoz létre a közlekedésben résztvevők között, és végső célként növelik a közlekedés biztonságát, hatékonyságát és kényelmét – mondta Dr. Bokor László, a Mobilitás Platform Jármű-kommunikációs Munkacsoport vezetője.

Az Európai Unióban előkészítés alatt áll egy olyan egységes, országhatárokon átnyúló rendszer, amely jogi, technikai, szabványügyi és infrastrukturális keretet biztosít a megvalósításnak. A rendszert a C-ROADS nevű projektben harmonizálják, műszaki részletei egy intelligens és dinamikus adatbázis-kezelő háttéreszközökön, az autópálya mellett elhelyezett rádiófrekvenciás berendezéseken és a járművek fedélzeti egységeibe beépített modulok összekapcsolódásán, integrációján alapulnak. A C-ROADS magyarországi résztvevője a Magyar Közút Nonprofit Zrt., amely tanácsadóként bevonta a Budapesti Műszaki Egyetem Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékét – mondta Dr. Bokor László.

A C-ROADS rendszer belépő szintű szolgáltatásai rövidesen, 2020-21-ben megkezdhetik az éles üzemet, azonban hosszú, mintegy tíz éves munka áll a jelenlegi telepítési erőfeszítések mögött. Fontos megérteni, hogy olyan infrastruktúrát kellett létrehozni, ami nagy biztonsággal működik akár szélsőséges körülmények között is, azaz rendkívül stabil, ám rugalmasan tovább is fejleszthető. Ehhez széleskörű szabványosításra volt szükség, és a berendezéseket és szoftver-komponenseiket ezeknek a szabványoknak az alapján kellett tökéletesíteni – mondta a munkacsoport vezetője. A belépő szint azt jelenti, hogy a járművek fedélzeti egységei folyamatosan kapják, majd megosztják a forgalmi információkat és egyéb adatokat az útmenti infrastruktúrától és egymástól, és figyelmeztető jelzések formájában tájékoztatják a vezetőt. Pusztán ezzel, a tájékoztatással többszörösére emelik a közlekedés biztonságát, hiszen olyan információk birtokába kerülhetnek, amelyek az adott jármű pozíciójából nem érzékelhetők. Például ha ködfoltok nehezítik a tájékozódást, vagy egy-egy szakaszon lefagy az út, az egymással kommunikáló infrastruktúra és járművek akár kilométerekkel előre jelzik a veszélyt, és a vezetőnek módjában áll óvatosan megközelíteni a helyszínt. A konvojban haladó járművek együttes mozgását is segíti az összekapcsolódás. Városon belül a kereszteződések forgalmát menedzselhetik. Később, a fejlesztés magasabb szintjén a jármű-kommunikáció képes lesz az autonóm járművek rendszereibe szervesen beépülve működésüket segíteni, közlekedésüket koordinálni.

A jármű-kommunikáció jelenleg szabványos és első széleskörű telepítések alatt álló alapeszköze egy rádiófrekvenciás rendszer, amely a navigációs rendszerekhez hasonlóan államilag üzemeltetett, olcsó, a felhasználók részéről egyszeri eszközvásárlással jár. Dr. Bokor László elmondta, hogy a kereskedelemben hamarosan megjelennek az első olyan személygépkocsik, amelyek tartalmazzák a C-ROADS projektben is elsődleges megoldásként használt  technológiák fedélzeti egységét és szoftvereit, így képesek a fejlett szolgáltatások használatára.

Jámbor Gyula

Fotó: Iró Zoltán 

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936