Németországban elindult a KIRA projekt, amely önvezető tömegközlekedési fuvarmegosztó szolgáltatást kínál
Németországban most először utaznak utasok 4-es szintű önvezető transzferbuszokon az önvezető tömegközlekedést célzó úttörő KIRA projekt részeként. Hat transzferbusz üzemel a Rajna-Majna régióban, konkrétan Langen városában és Egelsbach községben (Offenbach járás). A regisztrált tesztfelhasználók az Ioki által működtetett dedikált alkalmazáson keresztül foglalhatnak utakat. A projekt várhatóan az év második felében Darmstadt egyes részeire is kiterjed.
A kezdeményezést a Deutsche Bahn (DB) és a Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) vezeti, amely állítólag Németország első olyan projektje, amely 4-es szintű önvezető járműveket tesztel utasokkal a tömegközlekedésben.
A hat jármű a regionális projektpartnerek, a HEAG mobilo és a Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach (kvgOF) szolgáltatási területein üzemel. Élő közúti forgalomban közlekednek, a járművek hozzák meg az összes vezetési döntést. A projekt tesztelési fázisában egy biztonsági sofőr mindig a fedélzeten lesz. A járművek manővereit műszaki felügyelő személyzet is figyelemmel kíséri egy irányítóközpontban.
A DB Regio Bus Mitte üzemelteti az önvezető járműveket. A DB-hez tartozó Ioki vállalat biztosítja a foglalási és útvonaltervezési szoftvert, amely különböző technológiai partnerek szoftverkomponenseit integrálja. A Mobileye, egy másik partner, biztosítja az önvezető technológiát, a HD térképeket és a speciális érzékelőket.
Az autonóm igény szerinti szolgáltatások rugalmasabbá és hozzáférhetőbbé tehetik a tömegközlekedést. Az ingajáratokat szükség szerint (igény szerint) rendelik meg, ami jobb mobilitást biztosít, különösen az elővárosi és vidéki területeken. Az igény szerinti, sofőrrel közlekedő ingajáratok már 10 RMV területen működnek. Az autonóm szolgáltatások, amelyek fedélzeti személyzet nélkül működnek, ideálisak csúcsidőn kívüli és ritkábban lakott régiókban történő telepítésre. A különböző közlekedési módok intelligens összekapcsolása célja, hogy zökkenőmentes, háztól házig történő mobilitást tegyen lehetővé, amely ugyanolyan rugalmas, mint egy magántulajdonú személygépkocsi.
A tesztüzem kezdeti ütemezése 2025 végéig tart, tervezett meghosszabbítással. Az úttörő kísérleti és kutatási projektet a Szövetségi Közlekedési Minisztérium (BMV) és Hessen tartomány összesen körülbelül 2,2 millió euróval (2,5 millió USD) támogatja. A projekt kutatási partnerei közé tartozik a Német Repülési Központ (DLR), a Karlsruhei Műszaki Intézet (KIT) és a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV).
„Az önvezető autózás kulcsfontosságú technológia az innovatív, környezetbarát és hozzáférhető mobilitás szempontjából” – mondta Patrick Schnieder, a szövetségi közlekedési miniszter. „Hosszú távú célunk, hogy Németország-szerte szabványos működéssé váljon. A KIRA projekt finanszírozásán keresztül szeretnénk a helyi lakosokat megismertetni ezzel a technológiával. Egyszerűen és kényelmesen önvezető transzferbuszok vehetik fel és szállíthatják el őket úti céljukhoz. Ez kézzelfoghatóvá teszi az önvezető autózást, és bemutatja, hogyan javíthatja ez a mobilitási forma a régióban élő emberek életminőségét.”
„A jövőben az önvezető autók lehetővé tehetik, hogy a tömegközlekedés bármikor, bárhol elérhető legyen” – tette hozzá Knut Ringat professzor, a Rhein-Main-Verkehrsverbund vezérigazgatója. „Különösen a vidéki régiók profitálnak majd ebből. Amikor a vezető nélküli, rugalmasan foglalható minibuszok a nap 24 órájában, a hét minden napján közlekednek ott, ahol ma a menetrend szerinti buszok csak naponta néhányszor közlekednek, a tömegközlekedés mindenki számára elérhetővé és jelentősen vonzóbbá válik. A KIRA világítótorony-projekttel mi élen járunk, és Németországban először telepítünk utasokat szállító önvezető járműveket a rendszeres közúti forgalomba. Megalapozzuk a tömegközlekedési szolgáltatások kiegészítését és bővítését, különösen a vidéki területeken, önvezető igény szerinti transzferekkel a 2030-as évekre.”