Útinfrastruktúra munkacsoport
Tomaschek Tamás Attila, az Útinfrastruktúra munkacsoport vezetője
Jelenlegi munkahelye a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Üzemeltetési igazgatóság, forgalomtechnikai és kezelői osztály, ahol a forgalomszabályozási csoport vezetője.
2004-ben végzett a Budapesti Műszaki Egyetemen építőmérnökként, közlekedés-építőmérnöki szakirányon. Az egyetemen dolgozott tovább doktoranduszként az Út- és Vasútépítési Tanszéken. Nyári gyakorlatát 2003-ban Németországban, Frankfurtban töltötte, ahol a tartományi közútkezelőnél ismerkedett meg az akkori legújabb, digitális forgalomtechnikai eszközökkel.
Okos út, okosabb járművezetők
Hazánkban is megtalálható már, és folyamatosan épül az EU által szorgalmazott okosút-megoldás, a C-Roads. A közúti infrastruktúrával és egymással is kommunikáló járművek vezetői több információ birtokában biztonságosabban közlekedhetnek majd – mondta el kérdésünkre Tomaschek Tamás Attila, az Útinfrastruktúra Munkabizottság vezetője.
Az autópálya, bár azért fejlesztették ki, hogy adott időben a lehető legtöbb közúti jármű akadálytalan célba érését biztosítsa, mégis veszélyes üzem. Különösen, ha túlterhelt, vagy ha az időjárási- és az útviszonyok kedvezőtlenek. A közlekedők biztonságát növelheti az időben és térben pontos tájékoztatás, mint amilyet a változó jelzésképű táblák és a szükséges adatbázisok rendszerével lehet elérni – mondta el kérdésünkre Tomaschek Tamás Attila. Csakhogy ezek az eszközök nagyon költségesek, miközben a járművek fedélzeti tájékoztató rendszerei képessé tehetők a folyamatosan frissülő információk közlésére.
Az EU olyan komplex informatikai megoldás bevezetését határozta el, amely önműködő, nem igényli a vezető közreműködését, emellett nemcsak a közlekedő járművek felé közvetít információkat, hanem azok is közölnek önmagukról adatokat. Ennek köszönhetően a rendszer pillanatról pillanatra frissülő adatokkal rendelkezik, és azt szolgáltatja. Működése hasonlít a WAZE mobiltelefonos alkalmazáshoz, azonban közlekedésbiztonsági, üzembiztonsági és egyéb szempontok miatt önálló kommunikációs csatornát, vagy csatornákat kell használnia.
A rendszert C-Roads-nak nevezték el, amely a cooperative, connected and automated mobility (CCAM) rövidítésből származik. Műszaki megvalósítása egy intelligens és dinamikus adatbázis-kezelő háttéreszköz, az autópálya mellett elhelyezett rádiófrekvenciás antennák és a járművek fedélzeti berendezéseibe beépített modulok összekapcsolódásán alapul. Az okos út ismeri a forgalmi helyzetet és az útviszonyokat az adott jármű közelebbi és távolabbi környezetében, és ezeket az adatokat közli a fedélzeti berendezéssel. Az adatok folyamatosan a vezető rendelkezésére állnak – nem szükséges alkalmanként lehívnia azokat -, és ez alapján hoz megalapozott döntést. A fedélzeti berendezések kommunikálnak az úttal, de a többi, hálózatba kötött járművel is. A rendszer a tájékoztatáson kívül aktívan is képes beavatkozni, úgy, hogy vészhelyzet közelében, de még látótávolságon kívül fékezésre figyelmeztet, vagy be is avatkozik a fékasszisztens segítségével.
A C-Roads rendszert jelenleg az EU 16 országában tesztelik hosszabb-rövidebb útszakaszokon, a cél az, hogy határokon átnyúlóan, egységesen működjön. A szolgáltatás alkalmas lesz az autonóm járművek koordinálására is, különösen azután, hogy kiépül országosan is az 5G hálózat. Hazánkban jelenleg az M1-es autópályán Bicske és Hegyeshalom között, illetve az M0-on üzemel egy-egy teszt-szakasz, de még az idén megjelennek majd a közbeszerzési pályázatok, és jövő év végére elkészülhet a teljes hazai gyorsforgalmi hálózatra a rendszer – mondta a munkabizottság vezetője. Az autópályák mellett városi felhasználásra is gondoltak, például a közlekedési lámpák pillanatnyi jelzéséről, vagy a be nem látható kereszteződésbe érkező járművek helyzetéről adhat értékes információt a vezetőnek. A költségeket az EU a Connecting Europe Facility (CEF) alapokból fedezi.
A rendszer működéséhez nemcsak az infrastruktúrát kell kiépíteni, de a járműveket is el kell látni a megfelelő eszközökkel. A VW kínálatában már ebben az évben meg fog jelenni az első személygépkocsi, amely tartalmazza a szükséges fedélzeti berendezést.
Jámbor Gyula
Fotó: Iró Zoltán
Lépjen kapcsolatba velünk