Az 5GAA bemutatta a világ első műholdhoz csatlakoztatott járműveit
Az 5G Autóipari Szövetség (5GAA) világelső bemutatót tartott a csatlakoztatott járműtechnológiákról egy párizsi bemutatón. A bemutató során nem földi hálózatok (NTN) segítségével vészhelyzeti üzeneteket küldtek, valamint 5G-V2X közvetlen kommunikációt alkalmaztak a veszélyeztetett úthasználók (VRU) valós közlekedési körülmények között történő észlelésére. Emellett az 5GAA tagjai hangsúlyozta a jármű-hálózat (V2N) szolgáltatások jelenlegi képességeit.
„Ma igazi járműveket láttunk igazi utakon, amelyek a legmodernebb technológiákon, például műholdakon, 5G-V2X Direct és kereskedelmi hálózatokon keresztül kapcsolódtak egymáshoz. Ez az autóipari konnektivitás jövője, és közelebb van, mint gondolnánk” – mondta Christoph Voigt, az 5GAA elnöke.
NTN műholdas kapcsolat
A demonstrációkban részt vevő 5GAA tagok a BMW Group és a Stellantis járműgyártók, valamint technológiai partnereik az Anritsu, a Cubic, a Deutsche Telekom, a Harman, a Jember, az LG Electronics, a Qualcomm Technologies, a Rohde & Schwarz, a Rolling Wireless, a Skylo, a Vedecom Institute és a Viasat voltak.
A bemutatók a vészjelző és vészhelyzeti üzenetküldő rendszerek járműbe épített integrációjára összpontosítottak, valamint azt illusztrálták, hogy az NTN a jövőben kiegészítheti a földi 4G és 5G hálózatokat. Kiemelték továbbá a járműbe épített integrációt és az NTN és a földi hálózatok közötti zökkenőmentes váltást a hangkommunikáció lehetővé tétele érdekében.
Az 5GAA 2030-as ütemterv szerint a műholdas kapcsolat járművekben történő kezdeti piaci bevezetése 2027-re várható (az IoT NTN 3GPP 17-es kiadása alapján).
Biztonság, innováció és konnektivitás
Az Anritsu, a Keysight Technologies, a Rohde & Schwarz és a MediaTek az NTN bemutatóit párhuzamos tesztberendezés-mérésekkel egészítették ki a teljesítmény-ellenőrzés érdekében. Az 5GAA tagja, a Valeo a Marbennel együttműködve most először mutatta be az 5G-V2X Direct technológiát, amelyben két jármű osztott meg érzékelő-adatokat, figyelmeztetést küldve egy gyalogos-átkelőhelyről egy nem belátható kereszteződésben. Bemutatta, hogy az 5G-V2X Direct (a 3GPP 16-os verzióján alapulva) hogyan biztosít fokozott védelmet a veszélyeztetett úthasználóknak azáltal, hogy más járművek érzékelőit és kameráinak képét felhasználva figyelmezteti a vezetőket, utat nyitva az intelligensebb mobilitás felé. Az 5GAA Visionary 2030 ütemterve szerint az 5G-V2X várhatóan tömegesen elterjed a haszongépjármű-modellekben a 2026-2029-es időszaktól kezdődően.
A közúti bemutatók a közlekedők védelmét szolgáló V2N technológiát mutatták be. Az 5GAA tagjai, köztük a Nokia, az Orange, a Stellantis, a Valeo és a Vedecom Institute, interoperábilis V2X platformokat mutattak be járművekkel, mobilalkalmazásokkal és intelligens kereszteződésekkel (kamerákkal felszerelve és 5G hálózatokon keresztül csatlakoztatva), amelyek közösen érzékelik a közlekedők biztonságát.
Ezenkívül a Harman és az U-Blox bemutatták a vészfékezésre szolgáló elektronikus féklámpák (EEBL) közel valós idejű riasztásait, amelyekkel megelőzhetők az erős fékezések, összhangban a közelgő 2026-os Euro NCAP helyi veszélyhelyzeti előírásaival, és a precíz helymeghatározást is alkalmazták a téves riasztások megelőzése érdekében.
Az 5GAA tagjai, a Rohde & Schwarz, a SEA, a Keysight és az Orange, szintén bemutatták a következő generációs segélyhívás (NG eCall) ellenőrzését és hálózati teljesítményét. A Telecom-Paris által szervezett esemény kiemelte, hogy az 5GAA hogyan fejleszt új szabványokat az autóipari konnektivitás biztonsága és innovációja érdekében Európában és világszerte.




