Egy német startup akár 8 óra alatt elektromos autóvá alakít egy benzines autót

Egy olyan módszerrel, amely akár 42 főbb autómodellbe is be tud illeszteni akkumulátort, az e-Revolt startup úgy véli, hogy hónapokról egy napra csökkentheti az átalakítási időt.

A vadonatúj elektromos autók költségét gyakran emlegetik a környezetbarátabb és fenntarthatóbb döntéseket hozni vágyó autótulajdonosok előtt álló egyik elsődleges akadályként.

De az új módszerrel ahelyett, hogy egy új elektromos járművet (EV) venne az autótulajdonos, megtarthatja jelenlegi autóját, és környezetbarátabbá válik a közlekedése.

A fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó járművek akkumulátoros járművekké való átalakítása nem új ötlet, az elvet még a veterán autókra is alkalmazzák, hogy a modern, környezettudatos korszakban megfeleljenek a célkitűzéseknek.

A folyamat azonban hosszadalmas lehet, a jelenlegi cégek két héttől hat hónapig terjedő ajánlatot tesznek arra, hogy elvégezzék a szükséges munkákat egy belső égésű motoros (ICE) autón.

Az újszerű munkafolyamattal és akkumulátor-kialakítással egy németországi székhelyű start-up most úgy gondolja, hogy az ügyfelek várakozási idejét akár nyolc órára is lecsökkentheti.

Emellett akár a nagy autógyártók 42 különböző modelljét is képes átalakítani – beleértve a Volkswagen Golfot és Polót, az Audi A3-at és a Seat Leont – egy mindegyikhez alkalmas készlettel.

Ez sokaknak túl jól hangozhat ahhoz, hogy igaz legyen, de ahogy az e-Revolt megközelítette az átalakítási folyamatot, az a kezdetektől fogva vitathatatlanul más pályára állította azt, a területen tevékenykedő többi vállalathoz képest.

„Ez egy gyártási folyamat. Ez azt jelenti, hogy gondolkodni kell azon, hogy hogyan lehetne gyorsabban és könnyebben megcsinálni. De ez csak akkor működik, ha nagy mennyiséggel dolgozunk, mert sok munkát és pénzt kell befektetni előre mindennek a kifejlesztéséhez” – mondta Rolf Behling, az e-Revolt ügyvezető igazgatója és műszaki vezetője az Euronews Nextnek. „Később már időt és pénzt lehet megtakarítani. De ehhez komoly megoldást kell találni.”

De hogyan működik a folyamat, és miért olyan rövid az átfutási idő a meglévő megoldásokhoz képest?

„Kivesszük a belső égésű motort, és van egy vázunk, amely a motor régi pontjait használja” – magyarázta Timo Walden, az e-Revolt projektmenedzsere és a cég egyik első befektetője. „Könnyedén kicserélhetjük csak a motort az új vázzal és az alkatrészekkel, és ezért sokkal gyorsabbak vagyunk.”

A cég elmondása szerint átlagosan körülbelül egy napot vesz igénybe a folyamat befejezése, amely magában foglalja a régi motorblokk eltávolítását az autóból, és a szabadalmaztatott akkumulátortechnológiára és motorvázra cserélését, valamint a jármű teljes digitalizálását.

A munka elvégzése 12 000 és 15 000 euró közötti költséggel jár, ami megkönnyebbülést jelenthet azoknak a fogyasztóknak, akiknek jelenleg nem fér bele a költségvetésébe egy új elektromos jármű vásárlására.

Bár a gyorsaság kulcsfontosságú az átalakítási folyamat tömegessé tételéhez, a termelés adaptálása az jelenti a fő bevételt az e-Revolt számára.

Míg a jelenlegi összeállítás úgy van kialakítva, hogy az adott autómárkák modelljeit tartalmazza, a csapat azt állítja, hogy egy teljesen más járművet utólag felszerelni kívánó vásárlók kihívásának is megfelelhet, ha tovább folytatják a tervezést.

„Nincs egyetlen olyan megoldás, amely minden járműnél vagy járműcsoportnál működne. És ha új járművel találkozunk, akkor újra át kell gondolni, hogy „min kell változtatnunk” – mondta Behling, egy korábbi szoftver mérnök.

De minek foglalkozni egy régi autó átalakításával, és az emberek fogékonyak-e arra, hogy meghosszabbítsák jelenlegi autójuk élettartamát?

„Azt mondanám, hogy az emberek 95 százaléka nagyon pozitívan áll hozzá. Beszélnek velünk, és azt mondják: „Rendben, ez nagyszerű. Ez egy jó ötlet. Nincs szükség új erőforrásokra. Felhasználhatod újra.” az emberek azt mondják: „igen, nagyon szép. Talán egész jó, ha második autóként használjuk”, vagy valami hasonlót” – mondta Behling.

A fizető közönség megláthatja a józan észt az autók újrafelhasználásában és frissítésében, de a másik lehetséges akadályt maguk az autóipari vállalatok jelentik, amelyek közül sokan az elektromos járművek szélesebb választékának tervezését és gyártását szorgalmazzák a piac számára.

Hogyan reagálnak arra, hogy az eredeti, saját tervezésű motorokat és alkatrészeket kitépik és kidobják autóikból egy másik cég alkatrészei miatt?

„Megértették, hogy az ötlet jó. Attól függ, hogy melyik emberrel beszélünk. Ha eladókkal, nekik nem tetszik, mert új autót akarnak eladni” – mondta Behling. „De, ha beszélsz mondjuk az autógyártókkal, akkor nekik tetszik az ötlet, mert azt mondják, hogy a körforgásos gazdaság természetesen nagyon fontos kérdés számukra.”

Miközben a világ küzd az éghajlati válság hatásaival, az autógyártóknak erős a motivációja arra, hogy újabb megoldásokat találjanak a szennyező belső égésű autók problémájára.

„Azt hiszem, van mód arra, hogy a jövőben együtt dolgozhassunk, mert a vállalatok tudják, hogy az igazi megoldás nem az, ha minden alkalommal eldobjuk az autót” – mondta Walden az Euronews Nextnek.

„Tehát az autónak fenntarthatónak kell lennie; nem csak megcélozni a fenntarthatóságot, hanem valóban annak lennie, hogy körkörös gazdaságban legyen használható az autó, esetleg a jövőben egy új akkumulátorral frissítve vagy máshogy.”

A járművek életciklusának fenntartható és a körkörös gazdaságot szem előtt tartó meghosszabbítása olyan vállalkozások számára, mint az e-Revolt, olyan alkalmazkodóképességet biztosít, amellyel a legtöbb nagy autógyártó nem rendelkezik.

A jelenlegi akkumulátor-élettartam az e-Revolt által átalakított autók becsült hatótávolságát 250-300 km-re teszi egyetlen töltéssel, de a fejlesztések folyamatban vannak a teljesítmény javítása érdekében.

„Ez egy pozitív pont az e-Revolttal kapcsolatban, mert autóink vagy megoldásaink modulárisak. Tehát ha például egy nap jobb lesz az akkumulátor, nincs szükségünk arra az időre, amelyre egy normál gyártónak szüksége van, két-három évre vagy többre – hogy ez az új akkumulátor bekerüljön az autóba. Azt mondhatjuk: „Rendben, ha ki akarja cserélni, akkor lecserélhetjük az új akkumulátorra.” Tehát mindent alkatrész átcserélhető egy másik alkatrészre.” – tette hozzá Walden.

Forrás: euronews.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936