Érzelmi reakciók és önvezető autókkal kapcsolatos attitűdök
A Washington Állami Egyetem (WSU) új tanulmánya, amely a technológia kereskedelmi elérhetőségének közeledtével az önvezető autókkal kapcsolatos közvéleményt vizsgálja, megállapította, hogy az izgalom és az öröm érzése, valamint a technológia társadalmi előnyeibe vetett hit ugyanolyan fontos a közvélemény alakításában, mint maga a technológia megértése.
A Transportation Research folyóiratban megjelent tanulmány 323 embert kérdezett meg az önvezető járművekről alkotott véleményükről.
Az önvezető autókhoz kapcsolódó érzelmi érték
A kutatók azt találták, hogy olyan szempontok is fontosak, mint például az, hogy az emberek mennyire értik és bíznak az autókban. „De ezen felül azt is megállapítottuk, hogy az önvezető járművek néhány nem funkcionális aspektusa is nagyon fontos” – mondta Wei Peng, a WSU Edward R. Murrow Kommunikációs Karának adjunktusa.
Ezek közé tartozott az autók használatával kapcsolatos érzelmi érték, mint például az izgalom, az élvezet vagy az újdonság érzése; a társadalomra gyakorolt tágabb hatásról alkotott hiedelmek; valamint a technológia működésének és a jövőbeni lehetséges szerepének megismerésére irányuló kíváncsiság – mondta Peng.
Azt is megállapították, hogy a válaszadók szívesen kipróbálnák a technológiát, mielőtt bevezetnék. „Ez nem olyan dolog, hogy megnézed a híreket, és azt mondod: »Meg akarom venni, vagy használni akarom.« Az emberek először ki akarják próbálni” – tette hozzá Peng.
Az új tanulmány Peng és Kathryn Robinson-Tay doktorandusz legújabb kutatása a témában. Egy 2023-ban publikált tanulmányukban azt vizsgálták, hogy az emberek biztonságosnak tartják-e a járműveket, és arra a következtetésre jutottak, hogy pusztán az autók működésének jobb ismerete nem javította a kockázatokkal kapcsolatos észlelést – az embereknek jobban meg is kellett bízniuk bennük.
Változó hozzáállás az önvezető autókkal kapcsolatban
A WSU szerint az önvezető járművek jövője azon múlik, hogy sikerül-e motiválni az embereket a használatukra. Az autógyártók már most is önvezető funkciókkal látják el modelljeiket, és az önvezető taxik már néhány amerikai városban, például Phoenixben, San Franciscóban és Los Angelesben is elkezdtek közlekedni. A teljesen önvezető járművek 2035-re válhatnak elérhetővé.
Az AAA februárban közzétett országos felmérésében a válaszadók 60%-a mondta, hogy fél az önvezető autók használatától.
A WSU szerint az önvezető autókkal kapcsolatos attitűdök nagymértékben függenek az egyéni körülményektől, és meglepő módon árnyaltabbak lehetnek. A kutatás például azt találta, hogy azok, akik erős autószakértő identitással rendelkeznek – személyes befektetéssel a vezetésbe és az autókkal kapcsolatos ismeretek megosztásába – és több ismerettel rendelkeznek az önvezető autókról, nagyobb valószínűséggel hitték, hogy az autók könnyen használhatók lesznek. A kutatás azonban azt is megállapította, hogy a több ismerettel rendelkező válaszadók kisebb valószínűséggel tartották hasznosnak az autókat.
Más szempontok is szerepet játszanak. Azoknak, akik fogyatékosság vagy egyéb okok miatt nem tudnak vezetni, erősebb lehet a motivációjuk a használatukra, akárcsak azoknak a sofőröknek, akiket komolyan aggaszt a nagy forgalom vagy a rossz időjárási körülmények között történő vezetés.
„Ha nagyon aggódom a havas időjárás miatt, mint amilyet télen Pullmanben tapasztalunk, vajon ez segíteni fog?” – mondta Peng példaként. „Ha nagyon aggódom az időjárás miatt, lehet, hogy veszek egy ilyen autót, ha segít elkerülni a veszélyes időjárási körülményeket.”
Becslések szerint az önvezető járművek a balesetek 90%-át megelőzhetnék, miközben javítanák a korlátozott közlekedési lehetőségekkel rendelkező emberek mobilitását. Ezen előnyök eléréséhez azonban széles körű és gyors elterjedésre lenne szükség – a WSU megjegyzi, hogy ez nagy kihívást jelent, tekintve, hogy a közvélemény autókkal szembeni hozzáállása folyamatosan negatív, a robotaxik bevezetése pedig nehézkes, néhány nagy horderejű balesettel és visszahívással.
Jövőbeli kutatások
Miután a kutatás kimutatta, hogy a válaszadók attól nem bíznak jobban a járművekben, hogy könnyen használhatónak találják őket, Kathryn Robinson-Tay doktorandusz hallgató egy fontos kérdést vetett fel a jövőbeli kutatások szempontjából: „Mi az összefüggés aközött, hogy az emberek könnyen használhatónak találják a járműveket és hogy megbíznak bennük?”