Az Egyesült Államok adatokat gyűjt az ADAS rendszereket érintő ütközésekről. Az EU miért nem?
A múlt hónapban az NHTSA, az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági kormányzati ügynöksége nyilvánossá tette első adatkészletét a fejlett vezetéstámogató rendszerekkel (ADAS) felszerelt járműveket érintő balesetekről. A kötelező jelentéstétel kezdete óta eltelt tíz hónapban körülbelül 400 bejelentés történt. Miért nem történik meg mindez Európában is?
Az NHTSA-nak nincs megfelelője Európában, ami az egész kontinensre kiterjedne. Az egy EU országban jóváhagyott autó az egész EU területén értékesíthető. Például egy Hollandiában az RDW által jóváhagyott autó, például egy Tesla, bármely EU-országban eladásra kerülhet. Az új Mercedes Level 3 automatizált alacsony sebességű vezetési rendszert a németországi KBA engedélyezte a német piac számára, és nagy valószínűséggel ők lesznek felelősek a Mercedes rendszer uniós szintű jóváhagyásáért is.
Ha egy autóvezető problémát észlel a rendszerrel kapcsolatban, az Egyesült Államokban bárki jelentheti a hibát az NHTSA-nak. Ugyanígy elméletileg az EU-ban bárki bejelentheti a jármű hibáját a nemzeti hatóságnál. De nem könnyű megtalálni az országának megfelelő weboldalt.
Ha hallottunk az utóbbi időben a Teslák „fantomékezési” problémájáról, akkor az az NHTSA-nak Amerikában tett bejelentéseken alapult. Európában ugyanennek a hibának az előfordulásáról semmit nem lehet tudni.
Visszahívás esetén azt egy központi EU adatbázisban regisztrálják, de az ott közzétett jelentések nem adnak tájékoztatást a bejelentett események számáról, illetve arról, hogy egy hiba következtében hány ember sérült meg.
Bár az igaz, hogy az EU általában véve megelőzi az USA-t a járművek biztonsági előírásaiban, az ADAS-rendszerek hibáinak és lehetséges problémáinak átláthatóságában már nem annyira.
És történnek problémák ezekkel a rendszerekkel Európában is. A Holland Biztonsági Tanács 2019-ben közzétett jelentése több olyan ütközést vizsgált, amelyekben vezetési segédrendszerek is érintettek. EU szinten ezek nem jelentek meg.
A balesetek jelentése és kivizsgálása még fontosabbá válik most, hogy a számítógépek átvesznek bizonyos vezetési feladatokat. Ha a számítógépes kód vagy az érzékelők olyan problémát okoznak, amely hozzájárul az ütközéshez, akkor arról tudni kell, hogy a jövőbeni problémák megelőzhetők legyenek.
Az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) ezért indítványozza az EU-ban a vezetéstámogató és automatizált vezetési rendszereket érintő balesetek kötelező jelentését, valamint egy központi ügynökséget, amely összegyűjti ezeket az adatokat, felügyeli a balesetek alapos kivizsgálását, és felügyeli az új támogató és automatizált vezetési technológiák biztonságos bevezetését.
Forrás: ETSC