Egy új tanulmány megcáfolta az elektromos autókkal kapcsolatos legnagyobb tévhitet

Egy új tanulmány cáfolja azt az érvet, hogy az elektromos járművek sem sokkal tisztábbak, mint a belső égésű motorral rendelkezők. Egy EV életciklusa alatt – a felépítéséhez szükséges nyersanyagok kibányászásától kezdve addig, amig működik az autó – kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki, mint egy benzines autó, a kutatás eredményei szerint. Ez világszerte igaz, akár Európában töltik az autót, ahol nagyrészt megújuló energiaforrásokból származik az energia, akár Indiában, ahol nagyrészt szénre támaszkodik.

A fosszilis üzemanyagok környezetszennyezők, ezért a kormányok világszerte, Kaliforniától Európáig 2035-re a benzines autók gyártásának befejezését tervezik. De vannak olyanok, akik szerint az EV-k csak annyira környezetkímélők, amennyire az energiahálózatok, amelyekkel töltik őket – és jelenleg a fosszilis energiahordozók dominálnak.

„Nagyon sokan mondják, hogy az elektromos járművek nem sokkal jobbak, ha figyelembe vesszük az áramtermelést és az akkumulátorgyártást. Ezt szerettük volna megvizsgálni, és meggyőződni arról, hogy ezek az érvek igazak-e ”- mondta Georg Bieker, a Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) nonprofit kutatócsoportjának kutatója, amely közzétette a jelentést. Az ICCT elemzése megállapította, hogy ezek az érvek idővel nem állják meg a helyüket.

A jelentés megbecsülte a 2021-ben regisztrált közepes méretű elektromos járművek kibocsátását Indiában, Kínában, az Egyesült Államokban vagy Európában – azokban az országokban, amelyek világszerte az új autók értékesítésének 70 százalékát teszik ki, és a világ más piacaira reprezentatívak – mondta az ICCT.

Az EV-k élettartama során az emisszió 66-69 százalékkal alacsonyabb, mint egy benzinüzemű jármű kibocsátása – állapította meg az elemzés. Az Egyesült Államokban egy EV 60–68 százalékkal kevesebb kibocsátást eredményez. Kínában, amely több szenet használ fel, az EV-knek 37–45 százalékkal kevesebb a károsanyag kibocsátása. Indiában 19-34 százalékkal alacsonyabb.

Fontos megjegyezni, hogy a kutatás feltételezte, hogy a járművek 2021-ben regisztráltak és még körülbelül 18 évig az utakon lesznek.  A tanulmány szerzői az egyes régiókra számos lehetséges kibocsátáscsökkenést becsültek a jelenlegi politika szerinti energiaösszetétel, valamint a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzései alapján arról, hogy milyen lesz a jövőbeli villamosenergia-összetétel a klíma politikák fejlődésével. De nehéz megjósolni, hogy valójában hogyan fog változni a világ energia infrastruktúrája a jövőben. Például az Egyesült Államokban Joe Biden elnök azt a célt tűzte ki, hogy 2035-re 100% -ban tisztán elektromosak legyenek a járművek – ennek megvalósításához azonban még el kell fogadni szabályozásokat. A tanulmány nem veszi figyelembe az autók gyártásának más, nem éghajlattal kapcsolatos, például a bányászatból és a hulladékból származó hatásait.

Valójában az EV-k gyártása még mindig kissé szén-dioxid-igényesebb, mint egy hagyományos járműé. Az EV akkumulátorok újrahasznosítása azonban végül kiegyensúlyozhatja ezt. Egyelőre a tisztább, villamos energiával meghajtott elektromos autók egy éves használat után jelentenek jobb választást a környezet szempontjából, mint a hagyományos autók.

Bieker reméli, hogy az ICCT megállapításai segítenek a döntéshozóknak megalapozottabb döntéseket hozni a közlekedés jövőjével kapcsolatban. Az éghajlat-szakértők arra törekednek, hogy a globális felmelegedés legsúlyosabb következményeinek elkerülése érdekében az évszázad közepére a globális üvegházhatást okozó gázok kibocsátását a nullához közelítsék.

Elektromos járművekre van szükség ennek megvalósításához, és még a hibrid-elektromos járművek sem elég tiszták ennek a célnak a teljesítéséhez. A jelentés azt javasolja, hogy a 2030-as évekre ne engedjenek az utakra új belső égésű járművet.

„A belső égésű motorral rendelkező járművek semmilyen formában nem képesek elérni az üvegházhatású gázok csökkentését” – mondja Bieker. „Ez egy globális eredmény, ezért globálisan van szükségünk a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos megszüntetésére.”

Forrás: The Verge

https://www.theverge.com/2021/7/21/22585682/electric-vehicles-greenhouse-gas-emissions-lifecycle-assessment

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936