Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 3. rész

Miközben az autógyárak az elmúlt két évtizedben óriásléptekkel haladtak az automatizált közlekedés műszaki-technikai hátterét biztosító úton, a törvényi háttér kidolgozása csak az utóbbi években került fókuszba. Nem véletlen a késedelem, hiszen a terület jogi kereteinek meghatározása sokkal nagyobb fejtörést jelent, mint az önvezetésre képes autó megtervezése és legyártása. A létjogosultságot és a kihívásokat érintő témák után, kitekintő írásunkban az automatizált közlekedés területén aktív európai országok jogszabályi helyzetét vesszük górcső alá, köztük a hazai KÖHÉM rendelet két évvel ezelőtti módosítását.

 Európa- és világszerte autógyárak és fejlesztőcégek sokasága dolgozik azon, hogy az önvezető autók témakörében elérkezzen a „public use” stádium. Az új modelleknek és mobilitási szolgáltatásoknak köszönhetően a kérdés nem az, hogy használhatunk-e a hazai útjainkon ilyen járműveket, a hangsúly most már a „mikor”-on van.

Nem titok, hogy az öreg kontinens több országa is vezető szerepet kíván elérni a témakörben, legyen szó kutatás-fejlesztésről, vagy határokon átívelő technológiai áttörésről. Ennek érdekében autógyárak, kormányzatok és kutatóintézetek fognak össze, valamint start-up cégek tucatjai próbálnak kihasználni minden lehetőséget, hogy a végeredmény dicsőségében nekik is részük legyen. A jogszabályi háttér azonban egy másik terület. Az itt elért szintlépések nem annyira látványosak, és mivel országonként akár nagymértékben is eltérő környezethez kell igazítani a standardokat az EU tagállamok között párbeszéd szükséges. Ennek érdekében pedig a résztvevőknek össze kell hangolniuk a programjaikat attól függetlenül, hogy ki, milyen szinten van és orientációja előrehaladott vagy kezdeti kidolgozottságú.

A jogrendszeri módosítások és intézkedések elsősorban az automatizált járművek közúti tesztelését célozta meg lehetővé tenni. Az érintett tagállamok – Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország és Olaszország – között 2017. április 12. óta Magyarország is jelen van. A két kulcsfontosságú KÖHÉM rendelet módosítása és kiegészítése révén részletes szabályozás alá vonták a tesztelések teljes folyamatát, azok elő- és utófázisait egyaránt. Az irányadó rendelkezések szerint a járműfejlesztők mind közúti forgalom elől elzárt területen, mind zárt tesztpályán, mind pedig közúti forgalomban egyaránt el tudják végezni vizsgálataikat. Ennek részleteire később visszatérünk, listázzuk a többi ország által megtett eddigi lépéseket:

Egyesült Királyság

A szigetországban a CAV (Center for Connected and Autonomous Vehicles) kormányhivatal 2014-es létrehozásával, majd engedélyével teremtették meg a hátterét az ország autópálya-hálózatán végezhető teszteknek. Ezt kiegészítve nagyvárosok (London és Coventry) teszt-sémái is kidolgozásra kerültek, valamint a különböző rendszerek és technológiák fejlesztésére szakosodott kutatóintézetek is létrejöttek. A kormány az elmúlt 5 évben több mint 200 olyan szervezet megalakulását segítette továbbá, melyek hetvennél is több, a területet érintő projektben működnek együtt.

A technológia kidolgozásának és terjedésének támogatása mellett az infrastruktúra fejlesztése is fontos a brit kormány számára. Ez utóbbi tényezőre, azaz a környezetre, valamint a tesztelések gyakorlati végrehajtására vonatkozó részletekre való tekintettel megalkották a Code of Practice for Automated Vehicle Trialling néven futó gyakorlati útmutatót, melyben a fogalmak tisztázása mellett egyértelműen deklarálják az elvárásokat is a teszteket végző szervezetek, intézmények részére.

Németország

A világ legnagyobb autógyárainak otthont adó országban Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szerint, 2017-ben végbement a legnagyobb mobilitási forradalom az automobil feltalálása óta, egy 2016-ban benyújtott törvényjavaslat elfogadásával. A korábbi törvényt kiegészítő és módosító javaslatban egyértelmű meghatározásra került mi is a magasan és teljesen automatizált jármű és milyen jogok és kötelességek illetik meg a járművezetőt.

Utóbbiak esetén a törvény megengedi a járművezetőnek, hogy elengedje a kormánykereket és levegye tekintetét az útról olyan jármű esetén, ahol a kormányzás és a fékezés automatikus működése ezt lehetővé teszi. Továbbá jóváhagyják a magánterületen végzett kísérleti konvoj teszteket is melyek a szélesebb körű adaptációt segítik, valamint a vezető nélküli ingajáratok működését. A szövetségi kormány tervei között szerepel többek között egy olyan infrastruktúra létrehozása is, mely lehetővé teszi az 5-ös szintű, teljesen automata járművek tesztelését, a jelenlegi autópályás teszteket pedig az A9-es autópálya bajorországi területére is kiterjesztenék, ahol az 5G mobilhálózat lehetővé teszi a járművek közötti kommunikációt.

A folytatásban a teljesség igénye nélkül Franciaország, Spanyolország és Olaszország mellett hazánk jogi változásairól lesz szó.

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936